GURÚS

 

Gurú és una paraula que ve del sànscrit i significa mestre. A Orient s’ utilitza de forma habitual per anomenar un “mestre espiritual”. Com “karma” o “mandala”, forma part de paraules que s’ han colat al nostre vocabulari de forma quotidiana. El seu significat, en canvi, no s’ ha exportat i provoca recels al nostre món occidental, tant partidari de la independència, on la idea de la pròpia evolució espiritual sota les instruccions d’una altra persona més preparada es considera una gran pèrdua d’ autonomia.

A l’ Índia, és una gran oportunitat trobar algú que ens ensenyi el camí, o un tros del camí, cap a la felicitat. Els pares i mares confien l’ educació dels seus fills en algun savi espiritual. Etimològicament, guru, paraula plana en sànscrit, vol dir “el que té pes, importància”, i és qui dóna llum o treu foscor, un sherpa emocional, com li agrada anomenar-ho a un bon amic de la nostra associació, en Daniel Gabarró. La síl·laba “gu” significa foscor, mentre que “ru” significa destrucció de la foscor (llum). Gurú és qui té l’ habilitat de destruir la foscor o ignorància a través del coneixement esotèric o suprem. La paraula occidental més assimilable, seria la de savi. El savi inspìra d’ altres amb cites que mostren el seu aprenentatge.

Tenir gurus o savis inspiradors forma part de la condició humana. A occident, brandant la bandera de la llibertat, som poc avesats a que un tercer ens mostri el camí, però no dubtem, hipòcritament, a tenir ídols o gurus no espirituals: futbolistes, models, experts en noves tecnologies o autèntics xarlatans que ens venen fum. L`ànsia de trobar l’ autenticitat i les respostes a les nostres preguntes hi és igual a orient que a occident i la demanda de qui es presenta com a guru o expert és tant alta, accelerada per les facilitats comunicatives actuals i l’ augment de l’ esperança de vida, que es fa necessari distingir entre el savi i el fraudulent, moltes vegades mal anomenat guru.

Si valorem que el creixement personal tant sol·licitat en psicoteràpia és un treball que aporta llum i saber sobre un mateix a la persona, mostrant els trastorns i el caràcter que ens dificulta el nostre feliç desenvolupament, els psicòlegs també som gurus. Una de les frases que més he escoltat dins i fora de la psicoteràpia és “jo no hi crec en els psicòlegs”. Això confirmaria que en l’ imaginari de molta gent som encara sovint una opció mística o espiritual més que sanitària o mèdica. La frase s’ acostuma a dir un primer dia de psicoteràpia o atenció clínica. Després ja no es diu més, ja que la persona se n’adona que no se li demana cap creença, ni cap acte de fe, ni, sobretot, se li promet res, i, menys, amb garanties de seguretat. S’ adona la persona que a consulta s’ aplica un mètode constant enfocat en la simptomatologia i necessitats de la persona, com pot passar en una consulta mèdica. I això li acostuma a donar seguretat i confiança, aspecte clau de la bona relació terapèutica, que serà l’ encarregada de portar resultats o canvis.

Sovint les persones perdem la capacitat de saber avaluar com ens va un procés terapèutic: de vegades confiem plenament en una intervenció puntual que no aporta cap millora i no valorem algun procés que hem abandonat just mentre produïa canvis significatius. Volem les millores que tenim en ment moltes vegades i no les que ens convenen, sobretot si suposen renúncies o enfocaments de pèrdues viscudes. Això fa més difícil distingir la teràpia que cura de la que ven fum.

Aquest article pretén ser unes pinzellades a modus de guia per distingir entre el bon gurú i el gurú fraudulent, tant dins la medicina, com dins la psicologia, com dins el creixement personal. L’ objectiu és evitar tants casos de persones que es confien a professionals dubtosos que els poden ocasionar grans greuges personals, danys relacionals, en l’ autoestima, fraus econòmics,… Què podem fer per destriar entre tanta oferta variada amb tants noms emergents?

Algunes persones són més hàbils que d’ altres per guiar-se per la intuïció i les seves senyals. D’ altres són més pràctiques, més observadores de la realitat i capten evidències tangibles. Ens calen aquests criteris per fer bones avaluacions del procés terapèutic que triem o estem rebent. Totes les persones tenim sistemes per adonar-nos-en que la bona medicina és la que cura, en primer lloc, i, en segon lloc, la que reuneix alguns requisits que pretenc recollir.

* Expertesa. Ens hem d’ acostumar a traduir la saviesa i coneixement de l’ expert que escollim en formació i experiència. Acostumem-nos a demanar al professional aquestes dades. Hi ha diferents criteris que ens ratificaran la confiança que puguem tenir en el professional o savi. Per evitar disgustos convé escollir un professional amb titulació i col·legiació professional. En psicoteràpia ens cal valorar un rodatge mínim a nivell de treball personal (psicoteràpia o tractament propi), formació titulada oficial i psicoteràpia o tractament tutoritzat dels altres. Estem parlant d’ un total d’ unes 2000 hores mínimes entre tot. Si parlem d’ un alt nivell d’ expertesa, podem recórrer a la consigna de Malcolm Gladwel al llibre “Els fora de sèrie”, on defensa que 10000 hores de pràctica són imprescindibles per considerar que es domina força bé un coneixement aplicat. Això ja ens situa la persona experta en un treball mínim de cinc anys intensius, o bé deu anys més folgats, de pràctica per exercir el domini d’ una disciplina. Declinem, per tant, totes les propostes de tractament de professionals que han fet un curs de mesos o bé d’ un o dos anys amb poques hores de pràctiques, almenys si darrera no hi ha un títol universitari que l’ avali. En cas contrari, cal que assumim la responsabilitat de la manca de garanties del procés terapèutic que emprendrem i que extremem les precaucions per evitar fraus personals o econòmics importants, especialment si ens reconeixem com a persones insegures, influenciables o amb tendència a la dependència.

* Evitem el terapeuta, gurú o savi que es presenta com un assessor global per la persona, que passarà a no prendre decisions en tots els àmbits de la vida sense abans haver- lo consultat. Parlem de professionals que assessoren la persona a un nivell global, més enllà de la demanda per la que es consulta, i que creen un vincle de dependència, sovint buscat pel propi pacient.

* Fixem-nos que el professional respecti els temps i horaris acordats i no exerceixi un sistema de contacte fora de l’ àmbit professional o del decidit prèviament. Prenem precaució si té un nivell d’ intromissió en la vida personal.

* Observem que el terapeuta, savi, gurú o guia triat sigui congruent, coherent entre el que predica i el que practica. Siguem crítics amb la falta de modelatge ja que és un indicador de fraudulència del professional. La persona que ens ha de conduir a un objectiu, ha d’ haver transitat el camí per conduir-nos-hi.

* Fixem-nos en els preus, que siguin raonables o de mercat i que no hi hagin contrapartides econòmiques de sorpresa o bé demandes d’ implicació econòmica “voluntària” en projectes on ens sentim pressionats a participar-hi. O que ens demana que consumim productes naturals o farmacològics (sovint són els seus productes) de cost elevat de forma continuada

* Un bon professional té un plantejament holístic i obert a la cooperació quan el seu objectiu és honest. Si ens trobem amb un professional exclusivista, que limita la nostra confiança en altres tractaments , demana que seguim només les seves pautes i no està inclinat a coordinar-se amb altres col·legues professionals, utilitza unes arts dubtoses. Especialment, hem de desconfiar si el professional demana que limitem la comunicació amb els nostres familiars o amb les nostres persones de confiança, allunyant-nos de la nostra xarxa natural de suport. O bé si ens demana que deixem de prendre tractaments, medicacions o productes naturals que reconeixem que ens funcionen o són de provada eficàcia. O bé si ens demana que abandonem teràpies o tractaments que ens estaven funcionant. Convé que el professional proposi i no imposi, que demani permís per fer canvis d’orientació o tractament que afectaran al pacient i que ens expliqui bé el full de ruta o l’ objectiu final del criteri que aplica per poder decidir triar-lo. Recordem que el professional poc ètic procura apartar la persona del seu grup per poder debilitar-la i aprofitar-se’n. Funciona en un sentit sectari. Compartim amb les persones estimades els tractaments que anem a fer perquè entre tots fem pinya per detectar qualsevol índex d`estafa, de megalomania del professional, metge, psicòleg, guia espiritual, savi, gurú o terapeuta.

* Desconfiem del terapeuta que promet objectius difícils d’ acomplir, cobdiciosos, com l’ èxit, l abundància econòmica, la fortalesa personal il·limitada, la felicitat constant, la curació definitiva, la veritat absoluta,… Pensem que quan consultem un metge, psicòleg o terapeuta ens sentim especialment vulnerables, potser necessitats o dependents i les promeses miraculoses ens sedueixen molt . La necessitat sovint ofusca el criteri, la veueta que ens diu que alguna cosa grinyola en la promesa delirant que ens puguin fer.

Hi ha d’ altres aspectes que poden ser bons criteris d’ elecció d’ un professional que ens atengui. Convido a tots els lectors i lectores a completar la meva llista a partir de les seves experiències. Escriviu-nos explicant-nos les vostres experiències. Recordem que el professional que escollim per guiar-nos, el tipus de teràpia i els objectius aniran en funció del coneixement que tinguem de nosaltres mateixos i de l’ objectiu que pretenguem. Quan bàsicament volem fer callar els nostres símptomes o quan volem que algú es faci càrrec de nosaltres som més candidats a trobar un professional que ens ofereixi justament això. Tenim dreta a una atenció honesta i a una psicoteràpia de qualitat i CONFIANÇA.

 

PILAR ARBÓS AIXALÀ

PSICÒLOGA GENERAL SANITÀRIA

1 Response to “GURÚS”


  1. 1 institutpehuen 17 Setembre 2018 a les 7:50 am

    Molt encertades reflexiosn PIlar
    S’harien de difondre!!!

    M'agrada


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s




Setembre 2018
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

%d bloggers like this: